Tindakan Sajad mencem4rkan imej Islam dan hubung4n baik Malaysia dan Arab Suadi-Menteri Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof

Kerajaan kesal dengan tindakan usahawan kontr0versi, Muhammad Sajad Kamaruzaman dan rakan-rakan yang bertelekung serta menjalani ib4dah umr4h seperti wanita.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof berkata, tindakan itu telah mencem4rkan imej Islam dan hubung4n baik Malaysia dengan Arab Saudi.

“Saya kesal dengan tindakannya, sudahlah itu dipaparkan pula di Instagram seolah-olah bukan kesal4han,” katanya kepada pemberita selepas townhall Maqasid Syariah di Kementerian Kesihatan Malaysia di sini hari ini.

Menurutnya agensi pelancongan yang membawa Muhammad Sajad,35, sepatutnya sedia maklum dengan status lelaki itu.

“Saya tidak tahu apa janji dia kalau bawa pergi umrah. Apa janji dia untuk tidak menimbulkan perkara yang boleh mencetuskan kemar4han rakyat,” katanya.

“Ini menimbulkan ketidakseles4an kerana dia telah mencerob0h ruang dikhaskan kepada wanita,” katanya.

Beliau berkata, pihaknya telah menerima adu4n daripada orang ramai yang terganggv dengan tindakan tersebut.

“Kad pengenalannya adalah lelaki dan dia seorang lelaki secara biologinya.

“Apabila di Makkah dia berpakaian telekung dan sudah tentu berpakaian wanita. Semua pergerakan, tempat yang dia lawati dan ruang s0lat dia adalah bersama wanita.

“Ini menimbulkan ketidakseles4an kerana dia telah menceroboh ruang dikhaskan kepada wanita,” katanya.

Mujahid berkata, pihaknya akan memanggil semua agensi pelancongan untuk memastikan perkara itu tidak berulang.

“Sudah tentu. Sepatutnya agensi ini yang perlu membuat penelitian supaya tindakan itu tidak menjejaskan sensitiviti,” katanya.

Dalam pada itu, beliau berkata tindakan Muhammad Sajad dan rakan-rakannya itu tidak akan menjejaskan kuota haji negara.

“Ini lebih kepada masalah individu yang perlu ditangani iaitu tiada sal4hnya jika dia pergi (Makkah) dalam keadaan lelaki,” katanya.

Terdahulu Muhammad Sajat memuatnaik gambar-gambar dan video di Makkah dan telah menimbulkan rasa kvrang senang masyarakat.

Sumber: Sinar Harian

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Be the first to comment on "Tindakan Sajad mencem4rkan imej Islam dan hubung4n baik Malaysia dan Arab Suadi-Menteri Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Mujahid Yusof"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*