Nenek awet muda, amal makan ulam dan ikan bakar

Mengamalkan pemakanan sihat dan berpantang makanan berlemak serta berminyak antara petua diamalkan wanita warga emas berusia 93 tahun untuk menjaga kesihatan.

Disebabkan itu, Mariam Yusoff kelihatan masih sihat dan tidak mengalami masalah penglihatan atau penyakit kronik lain seperti darah tinggi, kencing manis dan jantung.

Katanya, dia bersyukur dikurniakan kesihatan baik pada usia emas, dan ia hasil disiplin menjaga pemakanan sejak berusia 18 tahun.

“Saya suka makan sayuran kampung terutama pucuk paku bersama ikan bakar.

“Ada juga dalam tempoh sebulan atau dua, saya makan lauk gulai daging atau ayam kampung, itupun hanya untuk menghilangkan rasa terliur,” katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Limau Katuri, Gua Musang, hari ini.

Ibu tunggal lima anak itu berkata, ketika usia muda, dia juga menanam sayur sekitar rumah untuk kegunaan sendiri, dan menjualnya jika ada lebihan.

Katanya, dahulu dia ke kawasan paya atau tepi Sungai Galas kampung itu sendirian untuk mengutip pucuk paku, tetapi kini membelinya daripada penjaja.

“Dalam usia ini tak mampu nak pergi kutip sendiri, mak cik beli sendiri daripada penjaja dengan harga 50 sen seikat yang cukup untuk dua hari,” katanya.

Sumber : Harian Metro

Be the first to comment on "Nenek awet muda, amal makan ulam dan ikan bakar"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*