Mesej lvcah yang diterima itu kebanyakannya daripada rakyat Malaysia-Baby Shima

Penyanyi, Baby Shima memuat naik tangkap layar mesej peribadi berunsur lvcah yang dihantar seorang pengguna laman sosial di Instagram.

Shima ketika dihubungi berkata, tujuannya berbuat sedemikian agar dijadikan pengajaran buat semua yang gemar menulis sesuatu di media sosial tanpa berfikir, terutamanya yang berbaur lvcah dan meng4ibkan.

“Saya kongsikan mesej yang dihantar itu supaya menjadi pengajaran buat orang lain dan saya mahu mereka faham bahawa di negara kita terdapat undang-undang serta akta untuk kesalahan sebegitu,” katanya kepada Harian Metro.

Shima berkata, lebih memalvkan apabila mesej lvcah yang diterima itu kebanyakannya daripada rakyat Malaysia.

“Saya sebagai rakyat Malaysia berasa kecew4 dengan sikap segelintir orang kita yang suka menghantar mesej luc4h.

“Saya berkarya di Indonesia dan setakat ini, mereka menghormati saya. Tidak pernah lagi saya terima mesej serupa daripada peminat di sana,” katanya.

Menerusi status dimuatnaik Shima, penyanyi lagu Pura Pura Bujang itu turut menulis mengenai hukvman yang akan dikenakan sekiranya kesalah4n itu disabitkan dalam Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588).

“Misalnya Seksyen 211 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 (Akta 588) antara lain menyatakan: (a) Tiada mana-mana orang yang menggunakan perkhidmatan aplikasi kandungan, boleh memberikan kandungan yang svmbang, luc4h, palsv, menganc4m atau jel1k sifatnya dengan niat untuk meng4cau, mend3ra, mengugvt atau mengg4ngu mana-mana orang lain.

“(b) Seseorang yang melanggar peruntukan di atas adalah melakukan suatu kes4lahan dan apabila disabitkan boleh didend4 tidak melebihi RM50,000 atau dipenjar4kan selama tempoh tidak melebihi satu tahun atau kedua-duanya dan juga boleh didend4 selanjutnya RM1,000 bagi setiap hari atau sebahagian daripada sehari kesal4han diteruskan selepas pensabitan,” tulisnya yang disertakan dengan tag kepada akaun Instagram rasmi P0lis Diraja Malaysia.

Status yang dikongsikan itu mendapat lebih 17,500 tanda suka dan mencecah 800 komen daripada warganet.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Sumber: Harian Metro

Be the first to comment on "Mesej lvcah yang diterima itu kebanyakannya daripada rakyat Malaysia-Baby Shima"

Leave a comment

Your email address will not be published.


*